Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

JohnnyJ
Posts: 341
Joined: 21 Oct 2022, 19:42

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by JohnnyJ » 05 Nov 2023, 11:13

Jordy wrote:
05 Nov 2023, 10:55
Fair Play wrote:
05 Nov 2023, 10:49
Als ik zo de reacties lees, ben ik te streng geweest met het maximum.
Excuus dat dit voor problemen zorgt. Daar kunnen we nu niks meer aan veranderen, denk ik zo.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen al direct dacht shit, 19 is wel weinig, daar moet ik op gaan letten, maar we hadden allemaal toen de kans om daar op te reageren. Niemand heeft aangegeven dat het minimum naar 19 verlagen niet ok was dus dan is het zeker niet jouw schuld. Zoals je zegt goede les voor volgend jaar en door. Eigenlijk hebben we Vinnie sowieso Eitrem veel te goedkoop gegund dus dit compenseert dat weer. :lol:
Ik had ook best 22 op Eitrem en 11 op Bowe willen bieden als ik de punten nog had en dan was er geen enkel probleem geweest er van uitgaande dat Vinnie naar 23 op Eitrem was gegaan en Gujanator voor 12 op Bowe. Maar zoals ik al aan gaf, het is maar een spelletje en niemand moet zich schuldig voelen dat we nu deze discussie hebben. Maar misschien is het voor nu het beste om toch de oude spelregels te hanteren, maar wel na deze discussie alvast te anticiperen op het volgende biedspel.

JohnnyJ
Posts: 341
Joined: 21 Oct 2022, 19:42

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by JohnnyJ » 05 Nov 2023, 11:15

Fair Play wrote:
05 Nov 2023, 10:35
Yukino Yoshida JohnnyJ 1
Qi Jin Fair Play 1
Kaitlyn McGregor Fair Play 1
Even aangeven waar wij nu staan :lol:

User avatar
ChefSpijker
Posts: 1950
Joined: 29 Nov 2019, 12:30

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by ChefSpijker » 05 Nov 2023, 11:24

Yukino Yoshida JohnnyJ 1
Qi Jin Fair Play 1
Kaitlyn McGregor Fair Play 1
Na-Hyun Lee Chef 1
Byung-Hoon Lee Chef 1
Bo-Reum Kim Chef 1

Ik pak maar wat snelle talentvolle Koreaantjes en Bo-Reum lijkt dit seizoen weer mee te gaan draaien in de World Cups. Dat is wel een potentiële top 5'er op de massastarts.

paultje
Posts: 1199
Joined: 06 Dec 2019, 23:57

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by paultje » 05 Nov 2023, 11:29

dat zijn er 3 die ik kan wegstrepen haha

JohnnyJ
Posts: 341
Joined: 21 Oct 2022, 19:42

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by JohnnyJ » 05 Nov 2023, 11:58

Wederom slim van Chef. Ik moet toch nog meer research doen :idea: Niet slim van mij om niet naar de Koreaanse selectie te kijken.
Maar misschien had jij toch liever Prins voor 3 punten gehad :lol:
Overigens had ik Na-Hyun Lee ook op mijn lijstje staan maar ben toch maar voor Yukino Yoshida gegaan.
Dat Bo-Reum Kim weer mee gaat doen wist ik niet.

JohnnyJ
Posts: 341
Joined: 21 Oct 2022, 19:42

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by JohnnyJ » 05 Nov 2023, 12:01

paultje wrote:
05 Nov 2023, 11:29
dat zijn er 3 die ik kan wegstrepen haha
Ja, Jordy gaf al aan dat jouw oog valt op Koreaanse schaatsters :D . Maar die worden toch allemaal zwanger als ze in jouw team zitten :lol:

JohnnyJ
Posts: 341
Joined: 21 Oct 2022, 19:42

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by JohnnyJ » 05 Nov 2023, 12:04

ChefSpijker wrote:
05 Nov 2023, 11:24
Yukino Yoshida JohnnyJ 1
Qi Jin Fair Play 1
Kaitlyn McGregor Fair Play 1
Na-Hyun Lee Chef 1
Byung-Hoon Lee Chef 1
Bo-Reum Kim Chef 1

Ik pak maar wat snelle talentvolle Koreaantjes en Bo-Reum lijkt dit seizoen weer mee te gaan draaien in de World Cups. Dat is wel een potentiële top 5'er op de massastarts.
Nu alleen Vinnie nog en dan kunnen we aan de 3 gratis schaatsers beginnen. En daarna op naar het wieler biedspel :D

Vinnie
Posts: 514
Joined: 29 Nov 2019, 21:49

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by Vinnie » 05 Nov 2023, 12:11

Het is allemaal niet anders. Ik had niet verwacht dat paultje nog voor Prins zou gaan eigenlijk dus dat is gewoon een verkeerde inschatting geweest. Hoort er ook bij.

Ik vind het wel een goed idee om het aantal voor volgend jaar te verhogen in ieder geval en misschien ook de volgorde om te draaien voor de statistische ronde. En Yoshida en Bo-Reum Kim stonden ook nog wel op mijn lijstje maar kan je dan zo ook niet meer kiezen.

Ik ga maar voor een alles of niks gok met Gao. Weet niet of hij weer gaat meedoen maar in eerste instantie hadden ze het toch over een sabbatical van een jaar.

Yukino Yoshida JohnnyJ 1
Qi Jin Fair Play 1
Kaitlyn McGregor Fair Play 1
Na-Hyun Lee Chef 1
Byung-Hoon Lee Chef 1
Bo-Reum Kim Chef 1
Tingyu Gao Vinnie 5
Helga Drost Vinnie 1
Muhamaiti Hanahati Vinnie 1

JohnnyJ
Posts: 341
Joined: 21 Oct 2022, 19:42

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by JohnnyJ » 05 Nov 2023, 12:44

@Vinnie, Fijn dat jij het zo sportief op vat. Ik denk dat er meer waren die de move van Paultje niet verwacht hadden. Maar dat hoort bij het spel.
En misschien pakt zijn move, zoals hij zelf ook al aangeeft, niet goed uit. De echte prijzen worden bij het EK en WK Afstanden en bij het WK Sprint en Allround verdiend. En bij de plaatsing van deze toernooien krijgt Prins te maken met sterke concurrenten als Nuis, Krol, Otterspeer, Wennemars, Dijs, Verbij, Botman en Scheperkamp. En dan is het de vraag of hij zich wel kan plaatsen voor deze toernooien. En dit geldt ook voor de 1500 m.
Hoolwerf daarintegen is volgens mij vrij zeker van een plaats bij de massastart. Die heeft wel enig krediet van Ritsma en is nu ook de kopman voor de WB's bij de massastart. Persoonlijk denk ik dat Hoolwerf een betere keuze zou zijn geweest. Maar wie weet ontwikkelt Prins, die pas 20 jaar is, zich dit seizoen als een tweede Stolz en is hij een geweldige keus. Maar dat zullen we pas weten nadat dit schaatsseizoen voorbij is.

Fair Play
Posts: 1703
Joined: 29 Nov 2019, 19:44

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by Fair Play » 05 Nov 2023, 15:53

Alvast de regels in concept voor volgend jaar:

Aantal maximum flink opgeschroefd:
Iedere ploegleider krijgt, na betaling van 30 euro, 100 biedpunten. Elke ploegleider dient een team op te stellen bestaande uit minimaal 14 schaats(st)er en maximaal 28 schaatsers (inclusief de 3 gratis schaats(st)er ).

Aantal schaatsers per ronde naar 4 stuks. Betekent 108 schaatsers in de eerste 3 rondes eruit i.p.v. 81. Blijven er minder punten over voor ronde 4:
Voor de eerste 3 biedrondes geldt dat elke deelnemer 4 schaats(st)er moet aanbieden. In elk van de eerste 3 biedrondes moet in ieder geval 1 schaats(st)er uit de top 1 t/m 27 worden gekozen (zie onderaan dit document).


Omdraaien aanbiedvolgorde in ronde 4:
Deze ronde wordt (zo nodig) verdeeld in een 1e ,2e en 3e periode.
Om 22.30 uur, of zodra biedronde 3 is beëindigd, kan biedronde 4 periode 1 starten voor de ploegleiders die nog punten over hebben. Alle punten moeten worden opgemaakt.
Volgorde van aanbieden: De ploegleider met de meeste punten over na biedronde 1 t/m 3 start als eerste met aanbieden en maakt zijn punten op. Bij gelijk aantal punten over na biedronde 1 t/m 3 bepaalt een loting de volgorde of o.b.v. hoffelijkheid tussen de ploegleiders. Bij meer dan één punt over na biedronde 1 t/m 3, kan ook voor een combi van aanbieden en/of overbieden worden gekozen.
Bij overbieden mogen de vrijgekomen punten, niet direct weer gebruikt worden. Deze 1e periode is statisch.

Na deze 1e periode moeten de ploegleiders die nog punten overhebben in de 2e periode nieuwe schaats(st)ers aanbieden, of overbieden op de schaats(st)ers uit de 1e periode of die in de 2e periode zijn aangeboden, ook weer in de volgorde, dat de ploegleider met de meeste punten over, als eerste aanbiedt. De punten moeten worden opgemaakt. Bij meer dan één punt over na biedronde 4 periode 1, kan dus ook weer voor een combi van aanbieden en/of overbieden worden gekozen. Bij overbieden mogen de vrijgekomen punten, niet direct weer gebruikt worden. Deze 2e periode is ook statisch.
De ploegleider die daarna nog punten over heeft, als gevolg van een overbieding uit de 1e en 2e periode, kan in de 3e periode zijn punten opmaken door het aanbieden van een schaat(st)er. Overbieden in deze 3e periode is niet mogelijk.

Ik hoor graag of dit betere opties zijn

JohnnyJ
Posts: 341
Joined: 21 Oct 2022, 19:42

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by JohnnyJ » 05 Nov 2023, 17:01

Mooi @Fair Play dat jij snel geschakeld hebt op het verzoek om de spelregels enigszins aan te passen.
Ik kan mij wel vinden in het aantal van minimaal 14 schaatsers en maximaal 28 schaatsers (inclusief 3 gratis schaatsers).
Misschien niet het streefgetal van Paultje, Jordy en Vinnie die van grote teams houden, maar toch een aardige verhoging t.o.v. 11 en 22.
Om Paultje nog meer tegemoet te komen zou voor mij 15, respectievelijk 30, ook acceptabel zijn.

De verhoging van het aantal schaatsers naar 4 voor de eerste 3 biedronden vind ik een goed voorstel. Ik denk dat door deze aanpassing de meeste deelnemers veel sneller door hun punten heen zullen zijn en de kans dat iemand nog teveel punten overhoudt een heel stuk geringer zal zijn.

Voor het omdraaien van de biedvolgorde in ronde 4 ben ik geen voorstander. Ik denk dat hiermee de spanning of je wel/niet overboden wordt een stuk minder wordt. Het kan namelijk ook een tactiek van iemand zijn om nog zoveel mogelijk punten over te houden met de mogelijkheid om schaatsers af te pakken van een ander. Dit spelelement houdt de spanning in het biedspel er in, ook al is het vaak niet leuk als je overboden wordt. Maar je hebt nu in ronde 4 gezien dat iedereen toch in spanning afwacht wat er gaat gebeuren en welke tactiek diegenen toepassen met de meeste punten.

Ik ben het verder eens dat overbieden in de 3e periode van ronde 4 niet meer mag en dat men dan nog enkel schaatsers mag aanbieden. Er zijn namelijk genoeg kansen in voorgaande biedrondes geweest om over te bieden. Ook hier ben ik van mening dat diegene met de minste punten als eerste(n) zijn schaatsers mag aanbieden. Ik wil hierbij van de huidige richtlijn niet afwijken.

paultje
Posts: 1199
Joined: 06 Dec 2019, 23:57

Re: Biedronde 4 (start woensdag 1 november na biedronde 3 - eind zondag 5 november)

Post by paultje » 05 Nov 2023, 17:08

top dat je meteen al bezig bent met de verbetering fairplay. nu zit alles ook vers in onze beleving en komen de beste voorstellen. Een jaar wachten en iedereen is het weer vergeten en dan komen we er waarschijnlijk weer te laat achter.

ik vind de max van 28 wel ok is al 6 meer en denk dat dat wel genoeg zou moeten zijn. bij 10 deelnemers zou ik het wel nog iets hoger maken.
4 schaatsers per ronde aanbieden ook top

het omdraaien van volgorde in biedronde 4 periode 1 en 2 ben ik ook een minder voorstander van. Ik geloof ook dat dit omdraaien alleen voor biedronde 4 periode 3 was aangekaart waar ik me wel in kan vinden want dan heeft degene met de meeste punten (en waarschijnlijk het hardst getroffen door overbiedingen) de eerste keus.

Post Reply