Stand en uitslagen BiedSpel 2019

Berichtdoor Fair Play » wo okt 09, 2019 17:38

Hoe ervaren jullie het vernieuwde punten systeem?
Deze vraag ivm het eventueel ook toepassen bij het schaats biedspel.
Fair Play

Berichtdoor zwieler » do okt 10, 2019 15:09

Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Homme Bernal Gomez, Egan 0,8 0
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Chef Spijker Sosa Ramiro, Ivan 0,5 0
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Jordy Peters, Nans 0,3 0
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Fairplay Buchmann, Emanuel 0,2 0
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Jordy Martin, Daniel 0,1 0
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Zwieler Frank, Mathias 0 50
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags TEF Villella, Davide 0 40
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Laatste man2 Visconti, Giovanni 0 30
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Rins Champoussin, Clement 0 20
Gran Piemonte Eindklassement HC eendaags Fairplay Verona Quintanilla, Carlos 0 10

1 Guust 69.20 3055
2 TEF 65.40 3945
3 Chef Spijker 60.00 1900
4 Japie 59.70 1790
5 Jordy 57.80 3125
6 Scheetmans 55.70 1510
7 Zwieler 55.60 1770
8 Homme 55.25 2195
9 Vinnie 50.90 1440
10 Arneboy 48.75 1595
11 Snatch 46.90 1740
12 Laatste man2 43.00 3005
13 Paultje 75 42.85 1135
14 Latasa 41.80 3145
15 Fairplay 40.80 1485
16 Rins 36.50 5105
17 Booggie 31.85 1645
18 Luca 27.75 2125
19 GMV 26.60 1145
20 Nutwood 23.05 1875
21 YBA 22.00 1405

Rest Programma:

12-okt 12-okt Il Lombardia Pro Tour Klassieker
13-okt 13-okt Paris-Tours HC Eendaags
15-okt 20-okt Gree-Tour of Guangxi Pro Tour Ronde
zwieler

Berichtdoor zwieler » do okt 10, 2019 15:21

Fair Play schreef:Hoe ervaren jullie het vernieuwde punten systeem?

De teams met veel renners, hebben nu wel een heel groot voordeel om extra te scoren met de punten. Of dat nou de bedoeling was, is me niet helemaal duidelijk Heristical

Teams met 3.000+ punten

Guust 32 renners
TEF 27 renners
Latasa 21 renners (uitzondering die de regel bevestigd)
Jordy 31 renners
Laatste man 27 renners

Dan hebben we nog 2 teams (homme en Luca beide met 23/24 renners) met iets meer dan 2.000 punten en de rest zit er onder. En die hebben ook allemaal structureel een stuk minder renners.

Dus door het kiezen van meer renners had je een grotere kans op een stukje extra van de pot. Uiteraard wordt dit een beetje beïnvloed door de prestaties van de renners, alleen denk ik zelf dat de invloed van de hoeveelheid renners iets te zwaar meetelt.
zwieler

Berichtdoor paultje » do okt 10, 2019 17:52

ik vind het nieuwe punten systeem ruk. Of het aantal punten dat ik gehaald daarop van invloed is weet ik niet helemaal :D
paultje

Berichtdoor ChefSpijker » do okt 10, 2019 19:00

Ik heb zelf dat puntenklassement amper in de gaten gehouden. Gaat toch om de centen die je ranking bepalen. Of je dan op 't eind nog 2 of 1,5 euro van de pot krijgt vind ik persoonlijk niet heel boeiend. Of ik derde of vierde wordt daarentegen.... :D Die podiumplek moet dus nog even binnengesleept worden!

Volgens mij is het voor de verwerker alleen wel een hoop extra werk. Dus dat is wellicht een overweging om mee te nemen of je het bij schaatsen ook wilt doorvoeren FP. Al heb je daar ook amper extra posities. Vaak heb je al top 15 in de punten en zijn er op een afstand max. 20.

Zou het zelf ook prima vinden als er helemaal geen puntenklassement meer is en het restant van de pot bijvoorbeeld evenredig verdeeld wordt onder alle deelnemers.
ChefSpijker

Berichtdoor Jordy » za okt 12, 2019 9:01

zwieler schreef:De teams met veel renners, hebben nu wel een heel groot voordeel om extra te scoren met de punten. Of dat nou de bedoeling was, is me niet helemaal duidelijk Heristical

Ik heb zelf wel meestal een redelijk breed team, maar dat was niet per se de bedoeling hoor. whistle

Wel denk ik dat je gelijk hebt dat vooral de goedkope renners hiermee bevoordeelt worden. Renners van 1 à 2 punten (behalve Slovenen) zijn toch meestal goed voor ereplaatsen net binnen of buiten de centen. Als je er daar een hele rits van hebt (wat normaal gesproken het geval is met een breed team, want niemand pakt 25 renners van 4 punten) dan kan dat flink optellen qua aantal punten. In mijn ogen wel een voordeel dat zo'n renners toch nog wat pakken, maar dat is natuurlijk ook gedeeltelijk doordat ik graag zo'n renners aantrek.

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen die laten zien dat het ook anders kan, Latasa met 21 renners pas op plek 14, maar wel 2de in het puntenklassement en Vinnie 25 renners 8ste, maar pas 17de in het puntenklassement. Dit vind ik zelf wel mooi, wat dat betreft heeft zeker Latasa voor mij wel bewezen waarom ik dit systeem voorstelde. Blijkbaar was het voor hem echt zo'n net niet jaar en dan wordt hij daar toch nog gedeeltelijk voor gecompenseerd met de punten. Wie weet kan het hem nog net de €50,- opleveren. ;)

Even kijkende naar mijn eigen team en de laatste stand die op het forum is geplaatst dan zijn de meeste punten in mijn team behaald door miskoop Kreuziger (€0,-) terwijl bij Paultje topper Mathieu welgeteld 0 punten heeft gescoord, echt alles of niets dus. Ook op zo'n plekken is mijn doel dus weer bereikt met de puntentelling.

ChefSpijker schreef:Ik heb zelf dat puntenklassement amper in de gaten gehouden. Gaat toch om de centen die je ranking bepalen. Of je dan op 't eind nog 2 of 1,5 euro van de pot krijgt vind ik persoonlijk niet heel boeiend. Of ik derde of vierde wordt daarentegen.... :D Die podiumplek moet dus nog even binnengesleept worden!

In principe denk ik dat weinig mensen de puntentelling echt heel erg in de gaten houden. Het is mooi meegenomen. Zelf vind ik het wel fijn dat als mijn renner 11de wordt dat ik dan toch nog zoiets heb van oke hij pakt nog een bak punten. Terwijl ik bij een renner die 16de wordt en daarmee geen punten pakt zoiets heb van nou ja 1 plek hoger was een paar puntjes geweest, is niet erg, Het gat tussen wel of niet scoren is niet zo groot als het voorheen was of als het zou zijn wanneer je geen puntentelling hanteert.
Persoonlijk vind ik eigenlijk wel dat de ranking pas echt wordt opgemaakt naar de puntenverdeling. Die €2,- extra maakt niet uit, het hele biedspel gaat om prestige en niet om de centen. Maar voor mij is het huidige puntensysteem wel dé manier om toch nog die plek te stijgen en het podium te pakken of toch nog door die magische grens van €50,- heen te gaan.
Wellicht ben ik wel de enige die het zo ziet, maar de punten worden ook gewoon gescoord door je renners tijdens de wedstrijden dus zie niet direct in waarom die niet zouden meetellen voor het eindklassement. Uiteindelijk gaat het erom wie de meeste euro's krijgt overgemaakt, die wint, in mijn ogen dan. :D

ChefSpijker schreef:Volgens mij is het voor de verwerker alleen wel een hoop extra werk. Dus dat is wellicht een overweging om mee te nemen of je het bij schaatsen ook wilt doorvoeren FP. Al heb je daar ook amper extra posities. Vaak heb je al top 15 in de punten en zijn er op een afstand max. 20.

Dit is voor het wielerbiedspel wel een dingetje inderdaad, al kan Zwieler daar als enige over oordelen. Echter zie ik ook niet echt andere leuke methodes die minder werk vergen. Of je zou alleen punten moeten toekennen aan rondes of iets dergelijks, maar dan bevoordeel je daar weer een bepaalde groep renners mee, nu kan tenminste elke soort renner scoren.

ChefSpijker schreef:Zou het zelf ook prima vinden als er helemaal geen puntenklassement meer is en het restant van de pot bijvoorbeeld evenredig verdeeld wordt onder alle deelnemers.

Persoonlijk zou ik het wel zonde vinden als het aantal renners dat scoren flink beperkt wordt, waardoor teams meer afhankelijk worden van de toppers. Ook zou ik dan niet kiezen voor een evenredige verdeling, maar een proportionele verdeling. Wat mij betreft verdien je dan wel als winnaar toch nog een extraatje t.o.v. de laatste. Maakt het verschil tussen 5de en 6de worden ook nog net iets spannender.

Fair Play schreef:Hoe ervaren jullie het vernieuwde punten systeem?

Voor het schaatsspel natuurlijk wel de vraag hoe dit eruit zou gaan zien aangezien je daar eigenlijk enkel over de top 20 spreekt en natuurlijk met veel minder deelnemers, geld en sporters speelt. Het zou een mooie manier kunnen zijn om van die 1 en 2 centjes af te komen voor plek 14/15 zodat er iets meer geld is om in de top 10 (grote toernooien eventueel top 15) te steken waar vervolgens die daarachter dan in de punten vallen. Zodat zo'n net niet schaats(t)ers toch nog iets toevoegen en er is dan wel iets meer budget is om de plaatsen waar het om gaat interessanter te maken.
Jordy

Berichtdoor ChefSpijker » za okt 12, 2019 10:26

Wellicht ben ik wel de enige die het zo ziet, maar de punten worden ook gewoon gescoord door je renners tijdens de wedstrijden dus zie niet direct in waarom die niet zouden meetellen voor het eindklassement. Uiteindelijk gaat het erom wie de meeste euro's krijgt overgemaakt, die wint, in mijn ogen dan. :D

Dan kan het in theorie dus zijn dat je in Lombardije bijvoorbeeld hoopt dat je renners 11e en 12e worden in plaats van 9e en 10e. Omdat je dan iemand passeert in het puntenklassement en dat verschil meer oplevert dan de centen van p9 en p10. Da's ook best krom :)
ChefSpijker

Berichtdoor Jordy » za okt 12, 2019 11:44

ChefSpijker schreef:

Dan kan het in theorie dus zijn dat je in Lombardije bijvoorbeeld hoopt dat je renners 11e en 12e worden in plaats van 9e en 10e. Omdat je dan iemand passeert in het puntenklassement en dat verschil meer oplevert dan de centen van p9 en p10. Da's ook best krom :)

Dat zou inderdaad kunnen aan het eind van het seizoen, wat best krom is. Maar tijdens het seizoen hoop je hier natuurlijk nooit op en reken maar dat ik in Lombardije ook gewoon juich als mijn renners vooraan rijden in de eerste groep in plaats van in de tweede groep. Die centen heb ik dan maar mooi al, terwijl ik met een 11de plek weinig opschiet als Latasa vervolgens nummer 12 heeft. ;)

Ik denk ook dat het enkel uitzonderingen zijn, plek 10 is al 30 cent en 1% extra verdienen zal misschien 40 cent zijn. Dus het begint eigenlijk pas uit te maken als je 2 of 3% erop vooruit gaat. Denk dat er weinig spelers zijn die (aan de top) zo dicht bij elkaar staan dat dit serieus een ding kan zijn. Volgens mij enkel Latasa en ik.

Het is natuurlijk ook zo dat je de punten over het hele seizoen haalt, dat op het einde blijkt dat je toevallig nog één plek kan stijgen neemt niet weg dat het aandeel van zo'n renner in Lombardije voor je totaal punten eigenlijk vrij klein is, het is alleen dat je nu erop begint te letten, omdat je ziet wat voor impact het nog kan hebben.

Ik vergelijk het zelf een beetje met een voetbalwedstrijd op het eind van het seizoen waarbij beide ploegen genoeg hebben aan 1 punt en er dus niet meer echt gevoetbald wordt, dat ene punt weegt niet zwaarder door dan alle andere behaalde punten, maar op het einde weten ze wel dat het genoeg blijkt. Of een sporter die geen risico meer gaat lopen, omdat hij weet dat hij met een 5de plek ook het klassement/de wereldbeker of iets dergelijks wint. Op het einde krijg je soms gewoon wat kromme situaties in de sport. ;)
Jordy

Berichtdoor zwieler » za okt 12, 2019 12:35

We hebben het nu 1 jaar gedaan, en we zien nu het effect op de ranking, en straks ook de extra centen die je kan verdienen met wat goedkopere renners.

Ik ben dus ook wel voorstander om het nog een jaar te proberen, en dan het effect te zien op het bieden van dit jaar. Dan zijn er geen verrassingen meer. :D
zwieler

Berichtdoor zwieler » za okt 12, 2019 15:09

Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Zwieler Mollema, Bauke 3,5 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Japie Valverde Belmonte, Alejandro 2,5 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Homme Bernal Gomez, Egan 2 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Japie Fuglsang, Jacob 1,5 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Scheetmans Woods, Michael 1 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Latasa Haig, Jack 0,8 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Guust Roglic, Primoz 0,6 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Fairplay Buchmann, Emanuel 0,5 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Nutwood Latour, Pierre Roger 0,4 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Chef Spijker Molard, Rudy 0,3 0
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Vinnie Gaudu, David 0 160
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Fairplay Majka, Rafael 0 140
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Fairplay Mas Nicolau, Enric 0 120
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Chef Spijker Sosa Ramiro, Ivan 0 100
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Chef Spijker Yates, Adam 0 80
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Paultje 75 Izagirre Insausti, Gorka 0 60
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Laatste man2 Visconti, Giovanni 0 50
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Jordy Martin, Daniel 0 40
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Chef Spijker Moscon, Gianni 0 30
Giro di Lombardia Eindklassement Pro Tour Klassieker Booggie Rolland, Pierre 0 20

1 Guust 69.80 3055
2 TEF 65.40 3945
3 Japie 63.70 1790
4 Chef Spijker 60.30 2110
5 Zwieler 59.10 1770
6 Jordy 57.80 3165
7 Homme 57.25 2195
8 Scheetmans 56.70 1510
9 Vinnie 50.90 1600
10 Arneboy 48.75 1595
11 Snatch 46.90 1740
12 Laatste man2 43.00 3055